Bez ovog cveća parfemska industrija ne bi bila ista
Moćni mirisni akordi ovih cvetova vekovima inspirišu ljude, a oni su pronašli svoj put ne samo do bočica omiljenih parfema, već i do srca ljubitelja cvetnih parfema širom sveta.
Otkrivamo vam pet cvetova bez kojih parfemska industrija danas ne bi bila ista.
Ruža – kraljica cveća
Ruža, poznata kao kraljica svog cveća, u parfemima je svoje mesto pronašla još pre mnogo vekova. Karakteristična po svojoj kombinaciji slatkastih, začinskih i zelenih mirisnih akorda, ruža pruža kompleksno olfaktorno iskustvo i neiscrpni je izvor inspiracije parfimerima širom sveta. Ne postoji ozbiljna online parfimerija bez bar pedesetak različitih parfema u kojima je ruža glavna zvezda.
Privlačnost ruža datira još iz davnina. Grci i Rimljani su posebno bili očarani ovim cvećem i uključivali su ga u razne aspekte svojih kultura. U grčkoj mitologiji su bile povezane s Afroditom, boginjom ljubavi, dok su Rimljani koristili latice ruža u svojim kupkama i na raskošnim gozbama.
Možda je jedna od najpoznatijih istorijskih priča o ružama ona koja uključuje Kleopatru i Marka Antonija. Egipatska kraljica, poznata po svojoj lukavosti i šarmu, navodno je koristila ruže kako bi zavela rimskog vojskovođu. Legenda kaže da je napunila svoje odaje ružinim laticama do kolena kako bi stvorila opojnu atmosferu.
Danas se u svetu parfema ruže mogu pronaći u klasičnim romantičnim ženskim mirisima, u intenzivnim orijentalnim kompozicijama, ali i u nekim svežim i muževnim parfemskim klasicima.
Glavni proizvođači ružinog ulja su Bugarska i Turska, koje zajedno zadovoljavaju oko 90% svetske potražnje.
Za dobijanje jednog litra ružinog ulja potrebno je između 4.000 i 5.000 kilograma ružinih latica. Ova velika količina latica rezultira visokim troškovima proizvodnje, pa cena jednog litra ružinog ulja može dostići i do 7.200 evra.
Neki od najpopularnijih parfema sa ružom su Tom Ford Noir de Noir, Jo Malone Red Roses, Miss Dior Rose N’Roses, kao i Narciso Rodriguez Musc Noir Rose.
Tuberoza – noćna zavodnica
Tuberoza je jedan od najmoćnijih cvetnih sastojaka brojnih kultnih parfema. Miris podseća na gardeniju, ali je intenzivniji i bogatiji, sa primesom opojnih, zemljanih i metalnih mirisnih nota.
Nazivaju je kraljicom noći zato što cveta po mraku, a u viktorijansko doba mladim devojkama bilo je zabranjeno da budu u kontaktu sa ovim cvećem ili da posećuju bašte tuberoze noću iz straha da će biti trajno zavedene njihovim mirisom.
Jedna je od najskupljih parfemskih sirovina i u parfeme dolazi isključivo u minimalnim dozama. Postoji i valjan razlog za to. Naime, za pola kilograma čistog parfema (absolute) neophodno je odgajiti 3600 kilograma tuberoze.
Najpopularniji parfemi sa tuberozom su Giorgio Armani My Way, Dior Poison i Chanel Gabrielle Essence.
Jasmin – kralj cveća
Reč jasmin potiče od persijske reči “Yasmine” što znači “miris”. Postoji li bolji naziv za biljku koja je sastojak preko 300 komercijalnih parfema?
Zanimljivo je da se, iako postoji oko 200 vrsta jasmina, svega dve koriste u parfemima. U pitanju su Jasmine sambac koji potiče iz Kine i Indije, ali se danas uzgaja samo u Indiji, kao i Jasmin grandiflorum (originalno iz Avganistana, a danas se uglavnom uzgaja u Francuskoj).
Ako se za ružu kaže da je kraljica cveća, onda jasmin mora biti kralj. Njegov miris je specifičan i odista jedinstven. Bogat, oštar, začinjen i malčice sladak, a u isto vreme i voćkast, jasmin je cvet neverovatne kompleksnosti koji savršeno dopunjava različite vrste parfema i prilagođava se svačijem ukusu.
Ekstrakcijom 750 kg cvetova jasmina dobija se oko 1 kg čistog absolute parfema, zbog čega je on jedan od najskupljih sastojaka, a neretko se pribegava i sintetičkom rekreiranju ovog mirisa.
Ovo su samo neki od najpopularnijih parfema sa jasminom: Chanel No. 5, Dior J’adore, Lancôme La Vie Est Belle, Thierry Mugler Alien, Viktor & Rolf Flowerbomb Midnight.
Cvet narandže – deo svetog trojstva
Mnogima je narandža asocijacija na citrusne mirise, ali istina je da cvet narandže pruža mnogo drugačije mirisno iskustvo od ploda narandže i od neroli ulja (još jedne parfemske sirovine koja potiče od istog drveta!) On je slatkast i veoma prijatan, miriše na proleće, sunce i radost.
Cvet narandže ima složen miris koji ljubiteljima minimalističkih parfema može biti dovoljan sam po sebi. U pojedinim slučajevima miriše čisto i puderasto, nalik na sapun, dok se u nekim parfemima otvara veoma cvetno i raskošno.
Izuzetno je skup, kao i većina drugog cveća u parfemima, zbog čega se ekstraktuje u malim količinama i kombinuje sa drugim sastojcima ili rekreira u laboratoriji upotrebom sintetičkih molekula koji mu nalikuju.
Neki od najpoznatijih parfema koji sadrže pravi cvet narandže su: Kilian Paris Love, Don’t Be Shy, YSL Libre i Jo Malone London Orange Blossom.
Narcis – mirisna enigma
Narcis možda nije prvi cvet na koji pomislite kada se povede priča o cvetnim mirisnim notama, ali je veoma značajan parfimerima širom cveta. Šta više, on je jedini divlji cvet koji se trenutno koristi za stvaranje komercijalnih parfema.
Rasprostranjen je širom šuma i livada Evrope i Severne Amerike, a može se pronaći i na Bliskom Istoku.
Ime je dobio po grčkom mitološkom junaku Narcisu, zgodnom mladiću koji je bio zaljubljen u svoj lik toliko da je kada je ugledao svoj odraz u vodi upao i udavio se. Veruje se da je na mestu gde je umro tada nikao lepi beli cvet.
Narcis u parfemima prepoznatljiv je po bogatom i pomalo začinskom, čak i animalističkom mirisu. Za razliku od drugih belih cvetova, njegove note su primetno slađe.
Potrebno je oko 500 kilograma cvetova narcisa da se proizvede 300 grama čistog parfema (absolute), a zanimljivo je da se, zbog njegovog jakog i opojnog mirisa, parfimeri i upozoravaju da budu oprezni dok rukuju sa narcisom.
Neki od najpoznatijih parfema sa narcisom su Chloé Narcisse, Hermès Eau de Narcisse Bleu i Guerlain Vol de Nuit.
Kao što vidite, bez ovih vrednih darova prirode, mnogi parfemi ne bi imali dubinu i raznolikost koje danas poznajemo i bili bismo uskraćeni za neke od najlepših mirisnih kompozicija ikad napravljenih.